Trend är dött under 2017. Flyktingkatastrofen och miljökatastrofen har påverkat oss. Miljöfrågor kommer att vara stort. Vi ser ett trendbrott där vi vill fly bort från verkligheten.

Varje år presenterar Stefan Nilsson fem trender. I år heter de Peter Pan, Old is the new black, Kelim Kinship, Superhero Supernature och Waste.

Den 4:e januari gästade Stefan Nilsson Puustellis årliga vinterkonferens där han berättade hur trenderna kommer att se ut under 2017.

För att applicera trenderna i köksinredarens vardag hade Puustelli i samarbete med Stefan Nilsson planerat kök som skulle passa in med Stefans fem trender, som presenterades som 3D-modeller.

Här kommer Stefans fem trender under 2017:

 

Peter Pan

Det är den här trenden som media älskar att prata om. Neverland - pojken som inte vill bli stor. Vi vill fly verkligheten in i en drömvärld. Vi vill va ungdomarna i tv-serien ”Skam”. I annonser ser vi hur modellerna vänder sig bort med ryggen mot kameran.

Färgskalan kommer att vara barnslig och drömsk. Vi kommer att se mycket starka färger, brunt kakel med inslag av tropiska mönster, olikfärgade golv. I inredningen ser vi mycket gröna växter med stora blad.

Det handlar mycket om en flykt från den man är:
- Det är i år som vi kommer att gå till jobbet i bröllopsklänningen.

 

Old is the new black

Alla firar någonting, 10, 20 eller 30 år. Vi har aldrig sett så mycket jubileum.

- Är det någonting som ni ska skaffa under 2017 så är det en oljemålning. Man vill förknippas med det gamla, det är det som vi vill komma åt. Även modellerna är gamla och snygga.

Svart är tillbaka igen. Det som är lite nytt är att hela rummet ska vara svart. Vi kommer också se inslag av mörka träslag som nästan är svarta.

- Mässingen kan vi äntligen slänga och in med den vita metallen.
I köken kommer vi att se rostfria bänkar och alla redskapen ska se gamla ut.
- Om ni ska öppna en butik under 2017 så ska det vara i en riktigt gammal lokal.

 

Kelim Kinship

Kinship betyder också vänskap. Efter flyktingvågen vill vi engagera oss.

Möblerna blir ursprungsgivna, enkelt och inga krusiduller. Mässingen åker ut men keramiken är kvar. Vi kommer att se mycket terrakotta.

- Textilierna kommer att vara mycket i rött. Närvaron av hantverk finns hela tiden och jättemycket brunt.
I inredningen kommer vi att se mattan som tapet, symmetriska mönster, leriga färger och fasinationen av Afrika är påtaglig. Det finns även mycket afrikanska influenser i modevärlden.

Stefan tror att den färgpalett som finns i Kelim Kinship kommer att vara lättsåld för svenskar. Den här trenden kommer att ta mer plats senare under 2017.

 

Superhero Supernature

Alla våra referenser är till hjältar. Vi kommer att leta efter superhjältar som vi tycker om.

- För 10 år sen tittade vi på Paris Hillton. Idag tittar vi på Beyoncé som är en stark kvinna. Vi gillar någon som står för någonting.

Till skillnad från Peter Pan så innehåller den här trenden mycket färger, detaljer i nyongult. Naturen fungerar som ett kulturellt redskap kombinerat med de starka färgerna. Vi kommer inte våga så mycket i de här starka färgerna, vi kommer att se det på affischer men inte i våra hem.

 

Waste

- Modevärlden ser ut som man bara har tagit fram någonting gammalt. Det är som man har slutat göra nya saker.

280 ton äpplen odlas per år både proffesionellt och i trädgårdar och av dem används 5 %. Trots det så importeras 4 av 5 äpplen.
Det är nu det händer på det intelligenta och innovativa planet, sidor som ”fruktkartan.se” och ”fruktförmedlingen.se” skapas.

- Det vegitarianska växer. Förr var det för sig själv, nu gör man det för att rädda världen. Behöver man isen i drinken? Zero waste är viktiga frågor.

I inredningen är växter viktiga och alla designmässor handlar om återbruk. Waste är den viktigaste trenden under 2017. Det är det alla kommer att prata om.

 

Stefan sammanfattar föreläsningen med vad som gäller för 2017:

  • Våga ha en egen smak
  • Se och inspireras av andra kulturer
  • Rädda planeten