Nästa gång du ser ett teveprogram med kändisar som lär sig simhoppa, dansa eller göra något annat tokigt, så räkna med att minst en av kändisarna är en kökspersonlighet.

Någon har räknat ut att vi i Sverige har 70 matlagningsprogram på teve – i veckan! Och vi kan inte få nog. Det är verkligen i köket det händer. Bland kastruller, bakplåtspapper och decilitermått föds nya trender och det är matvärlden som fascinerar och inspirerar oss.

DEN TEKNISKA UTVECKLINGEN syns redan i köken. Vi har ångugnar och stora hushållsassistenter. Sodastreamers med bubbelvatten och espressomaskiner på köksbänken signalerar vikten av exakt rätt mått.

Även de små sakerna blir tekniska. Slickepott med inbyggd termometer eller decilitermått med våg. Smart, nyfiket och lite science fiction.

Stefan Nilsson
Stefan Nilsson, Trendexpert​

ODLARTRENDEN ÄR STARK. Det kommer garanterat att installeras små odlarlådor och örtbäddar i många kök. Allt det här ligger i linje med det närproducerade, en ekotrend vi fortfarande omhuldar. En ny företeelse som lär dyka upp är de organiska apparaterna, som större kruk-och odlingssystem för kryddväxterna i köket …

Det finns så klart en helt ny produktkategori också för dem som inte gillar det pastelliga och gulliga. Tunga marmorföremål och koppardetaljer. Engelska formgivaren Tom Dixon gör snygga prylar som kanske hellre ska synas än användas. Prylar, prylar …

OCH SÅ KOMMER VI till våra matkändisar. Fler och fler kommer att vilja vara en del av den nya, trendiga matvärlden. Det är inte ett dugg konstigt att vi ser inredningsföretag börja göra matprodukter eller modemärken som gör mat – i dag kan du köpa både Guccichoklad och Armanimarmelad. Matentreprenörer är en ny yrkeskategori att hålla reda på. Duktiga, kreativa entusiaster som till exempel säljer tacos ur en food truck, tillfälligt parkerad i ett gathörn nära dig.

Paolo Roberto har lagt boxningshandskarna på hyllan för att bjuda svenska folket på riktig italiensk mat. Det kommande året lär vi få se allt fler kändisar ägna sig åt mat.